S&P поставя под наблюдение рейтинга на Vivacom заради емисия облигации

Vivakom

Рейтинговата агенция S&P Global Ratings поставя под наблюдение рейтинга на телекомуникационния оператор Българска телекомуникационна компания ЕАД (Vivacom), съобщава Bloomberg.

В момента компанията оценява българския телеком с В+, съобщава investor.bg.

S&P очаква телекомът да рефинансира обезпечените си облигации за 400 млн. евро с падеж ноември 2018 г. година по-рано. Краткосрочният дълг на дружеството майка може да бъде удължен, като по този начин ще се отстрани рискът от рефинансиране в краткосрочен план.

След рефинансирането оставащият срок на дълга на Vivacom може да бъде значително удължен, посочва рейтинговата агенция.

Ако обаче процесът по рефинансиране не приключи година преди падежа на облигациите, според S&P компанията се изправя пред материален ликвиден риск и риск от рефинансиране.

Рейтинговата агенция очаква още компанията да генерира стабилна печалба преди данъци, такси и амортизации и умерено положителен паричен поток след капиталовите разходи.

Очакванията са наблюдението на кредитния рейтинг на Vivacom да приключи до края на тази година. Ако рефинансирането на групата е успешно и компанията майка не се сблъска с ликвиден риск, рейтингът вероятно ще бъде повишен, посочват от S&P.

В обратния случай това ще означава, че оценката на рейтинговата компания за телекома ще бъде занижена.

S&P посочва, че продължава да разглежда Vivacom като изолирана групова единица, заради което се позволява и различен рейтинг на самостоятелния й кредитен профил и груповия кредитен профил.

Компанията счита и че е много малко вероятно всички активи и пасиви на Vivacom да бъдат консолидирани в тези на компанията майка в хипотетична ситуация на банкрут на дружеството майка. Настоящите акционери освен това нямат икономически стимул да позволят фалит на дъщерното дружество, а и компанията има независим директор с ефективно влияние върху вземането на решения.

Предходното забавяне на рефинансирането на заемния капитал на компанията майка в размер на 150 млн. евро не се отрази на представянето на Vivacom, посочва още S&P. Оценката на бизнес риска за Vivacom е ограничена от експозицията на телекома към една страна – България, и от относително малките му размери спрямо индустрията.

Vivacom има значителна експозиция в сегмента на фиксираните гласови услуги (15% от приходите през първото тримесечие на 2017 г.), заради което компанията е под натиск на фона на изместването към мобилните услуги. Маржът на печалбата на компанията също е под натиск заради тази тенденция и конкурентния натиск на другите два телекома, които оперират на българския пазар.

Тези слабости са частично компенсирани от стабилната пазарна позиция на Vivacom като най-големия телекомуникационен оператор в България по общи приходи, подчертава рейтинговата агенция. По брой абонати компанията е номер 3 на пазара след MTel (Telekom Austria) и Telenor Bulgaria с 29% пазарен дял пред първото тримесечие в сравнение с 28,8% година по-рано.

По отношение на приходите пазарният дял на дружеството се разширява с 0,1 пр.п. до 28%. Приходите от мобилните операции допринасят най-силно за растежа на постъпленията на компанията, като съставляват 57% от всички приходи.

Vivacom заема водещ пазарен дял от 82% на пазара на фиксирани услуги и е номер 1 на пазара на фиксирания достъп до широколентов интернет. Приходите от фиксирания сегмент съставляват 41% от общите приходи през първото тримесечие на тази година в сравнение с 40% година по-рано.

Позицията на Vivacom на пазара е подкрепена и от обширната и качествена GSM/MTS мрежа, която обхваща приблизително 100% от страната. LTE покритието обхваща около 94% от населението на България.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.