Таксиджиите се договориха с правителството

такси

„Жълтата армия” от таксита отново окупира и блокира площади и кръстовища в малки и големи градове, преди дни. Този път протестът им обаче не беше традиционното насилие срещу някой техен колега, а за това, че правителството най-накрая реши да сложи данъчен ред в таксиметровия бранш. Или иначе казано директно бръкна в джоба на „бакшишите”. Обществена тайна е, че таксиметровите шофьори не плащат патентен данък и данък печалба, а много често избягват и плащането на здравни и социални осигуровки.

Какво предлага правителството

Като промениха Закона за местните данъци и такси, депутатите гласуваха окончателно данък между 300 лв. и 1000 лв. за таксиметровите превози на пътници. При първото четене на този закон долната граница на налога беше 400 лв.

От Общинският съвет на общината, на чиято територия се извършва превозът, съобщиха, че данъкът ще е за всеки автомобил годишно, като в срок до 31 октомври на предходната година ще се решава точно колко ще плащат такситата. Предвидена е възможност за възстановяване на надвнесени суми при прекратяване на дейността, когато е платен пълният размер на данъка.

Данъчно задължени лица са превозвачите, притежаващи удостоверение за регистрация от изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация", на които е издадено разрешение за таксиметров превоз на пътници от кмета на съответната община или лицата, извършващи таксиметров превоз от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. Това сочат приетите промени.

Правоотношенията между превозвача и водача се уреждат с писмен договор, като с поправки в закона за автомобилните превози регистрираният превозвач ще отговаря солидарно за вредите, причинени от шофьори, действащи от негово име, но за своя сметка. Това се отнася и при повод на извършване на таксиметрови превози на пътници, когато са покрити застраховките "Гражданска отговорност" и "Злополука", съгласно Кодекса за застраховането. Тази разпоредба влезе в сила от 1 април.

Приетите промени ще действат от януари 2017 г., като се предвижда ръководителят на съответното регионално звено на ИА "Автомобилна администрация" да издава удостоверение за водач на лек таксиметров автомобил на лице, което отговаря на изискванията и успешно е положило изпит. Удостоверението ще бъде издавано за срок пет години.

До влизане в сила на закона издадените разрешения ще запазят валидността си за срока, за който са издадени. Техният срок обаче няма да е по-късен от 31 декември 2017 г.

Освен това друга новост е, че кметовете ще могат да отказват да издават разрешителни за таксиметрова дейност при неплатени данъци и осигуровки, сочи закона.

Протестът на шофьорите

На 24 март нерегламентиран протест на "Орлов мост" блокира движението на градския транспорт в столицата. Шофьорите протестираха срещу законови промени, според които от 1 април тази година всеки водач трябва да е превозвач. Протестиращите блокираха преминаването в час пик през възловото място. От Центъра за градска мобилност пренасочваха движението по обходни маршрути.

Транспортният министър Ивайло Московски обаче се появи на протеста и даде на таскиметровите шофьори обещание, че в петък с управляващото мнозинство ще разгледат въпроса, както и че текстовете в закона ще бъдат оттеглени, за да може таксиметровите шофьори да работят нормално.

Няколко минути преди 20.00 часа същия ден шофьорите изтеглиха жълтите коли от възловия участък на столицата и движението бе пуснато.

По-късно, на 6 април, центърът на гр. Пловдив бе парализиран между 15 и 16 часа, докато протестно шествие на таксита се придвижваше със скорост от 10 км/ч по ключови булеварди.

Тогава над 400 таксиметрови шофьори се събраха на протест пред стадион Пловдив за пореден път срещу намерението за въвеждане на "патентен данък" за тяхната дейност.

Това е втори пореден протест на такситата в Пловдив.

Към 15.30 часа шофьорите потеглиха на протесно шествие през три централни булеварда  в Пловдив -  бул. „Шести септември”, „Цар Борис Трети Обединител”  и бул. "Христо Ботев"  (до Централна гара).

Георги Ряпов от Националната асоциация на превозвачите и таксиметровите водачи в Пловдив тогава каза, че замисленият нов данък "таксиметрова дейност” към Закона за местните данъци и такси е неприемлив за таксиметровите шофьори. Той обаясни, че те настояват данъкът да отпадне, като обясни защо от бранша смятат, че това е двойно облагане.

Ряпов допълни, че без значение дали парите са хиляда или петстотин, пак ще бъдат взети от водача под формата на наем или пък, за да може да работи, той трябва да ги плати, а след това ще плаща корпоративен данък или ако щете и патентен. По думите му водачите трябва да го направят само по апарат. Ето ти го двойното облагане за водача, завърши Ряпов.

Таксиметровите шофьори укриват 100 млн. лв. данъци и осигуровки

Таксиметровият бранш укрива годишно близо 100 млн. лв. данъци и осигуровки, като това е близо 10 пъти повече от внесените от тях в хазната 9.6 млн. лв. Това стана ясно от писмен отговор на финансовото министерство до депутата от Реформаторския блок Гроздан Караджов, който поиска данни за оборотите и платените задължения на такситата.

Направен от Министерство на финансите (МФ) анализ на риска пък показва, че укриването на данъци и осигуровки е масово разпространено в тази гилдия. По оценки на Националната агенция за приходите (НАП) едва 11% от таксиметровите услуги са на светло. Това се отнася за редовно отчитани обороти и коректно плащани вноски в бюджета. Останалите 89% остават в сивия сектор, като избягват отчетността, не внасят ДДС и крият корпоративен данък.

Анализите на НАП показват, че 94% от таксиметровите шофьори се изкушават да заобикалят хазната.

За миналата година този бранш е платил едва 9.6 млн. лв. От тази сума 6.3 млн. лв. са осигурителни вноски, 3.2 млн. лв. е платеният ДДС, а внесеният корпоративен данък е направо смехотворен - 225.5 хил. лв. Това означава, че целият таксиметров бранш е "признал" печалба за миналата година само за 2.25 млн. лв..

В тази справка любопитни са данните за 2013 г. Тогава таксиметровите фирми са внесли само 82 хил. лв. данък печалба. При осигуровките и ДДС срив не се наблюдава - внесени са съответно 6.7 млн. лв. осигуровки и 2.1 млн. лв. ДДС.

За периода 2011-2015 година постъпленията в хазната от таксиметровия бранш са били най-високи през 2014 г., когато са отчетени 10 млн. лв.

И този път таксиметровите шофьори се опитаха да извият ръцете на правителството като всеят хаос по улиците на големите градове. Този път обаче общественотта не застана на тяхна страна и хората бяха силно възмутени от блокадите на кръстовищата. Правителстото и депутатите обаче направиха дребни отстъпки от първоначалните си предложения и намалиха минималния патентен данък от 400 лв. на 300 лв.

В крайна сметка напрежението бе успокоено и таксиметровия бранш заработи отново на напълни обороти.

Автор: Анна Брандийска

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.