Търговските вериги - отворени към българските производители, сред големите инвеститори

hypermarket

Около 60-70% от стоките, продавани от търговските вериги у нас, са на български производители. Това се посочва в доклад на Института за пазарна икономика (ИПИ), разпространен днес.

Повечето от съвременните търговски вериги изграждат дългосрочни отношения с местни доставчици - фермери, млеко- и месопреработватели  и им помагат и да внедрят европейски и международни стандарти и да излязат на външния пазар.

Веригите са и сред големите инвеститори в страната, посочват икономистите. Към края на 2015 г. преките чуждестранни инвестиции в търговията на дребно са 2,6 млрд. лева, или 5,8% от общите ПЧИ с натрупване към този момент.

Според данните за 10 години – от 2005 до 2015 г. заетите в търговията на дребно се увеличават с 12 на сто, т.е. икономистите посочват, че навлизането на модерните търговски формати подкрепя заетостта в сектора.

Веригите дават и по-добри заплати на заетите. Средната брутна месечна заплата в супермаркетите през 2015 г. е била 976 лева, или над два пъти по-висока от тази в най-малките предприятия с до девет заети (449 лева).

Според тях големите вериги не изтласкват малките търговци от пазара. Фирмите с над 250 заети държат едва 26% от търговията на дребно, подчертава се в анализа.

Големите вериги съдействат и за изсветляване на икономиката заради събираемостта на данъците, декларирането на сделките и спазването на трудовото и осигурително право. Само през 2015 г. през 2015 г. търговските вериги са внесли ДДС на стойност около 1,4 млрд. лева и данъци върху труда на стойност около 170 млн. лева.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.