Какви качества трябва да притежава добрият лидер?

leadership-pixabay

Какъв трябва да бъде добрия бизнес лидер? Кои са качествата, които го определят? Ето и предложенията, систематизирани от онлайн изданието entrepreneur.com.

Фокус върху важните неща

Лидерът обикновено взима важни, но непопулярни решения. Това в много случаи е така, но твърдението силно подценява необходимостта от съсредоточаване върху проблемите. Добрият лидер не трябва да се занимава с маловажните неща, за да се не разсейва. Това налага да си изработи модел, по който да преценява с какви проблеми да се захваща. В противен случай би се удавил в тривиалности.

Увереност

Един добър лидер внушава увереност и последователност, има ясна визия, показва съчувствие и е силен ментор.

Искреност

Добрият лидер не носи маска. Единственият начин, по който той може да породи доверие и да се сработи с екипа е да бъде 100% автентично отворен и да проявява страст към работата.

Почтеност

Служителите са пряко отражение на ценностите, които лидерите въплъщават. Ако лидерът на екипа винаги се стреми да бъде прав, той ограничава потенциала на бизнеса и губи качествени таланти.

Вдъхновение

Добрият лидер се вдъхновява и е вдъхновение за екипа си благодарение на страстта и стремежите си. Той е винаги готов да мотивира и близки, и непознати.

Страст

Истинският лидер трябва да гори в това, което прави, за да бъде наистина успешен. Без значение как расте и колко голям става бизнесът му, той е готов да иска още и още, и още. Той е пример за екипа си, защото чувства, че точно това трябва да прави.

Иновативност

Днешните лидери са всъщност най-големите иноватори. Двете неща няма как да бъдат отделени. Само с иновации – без значение дали става въпрос за технологии, или за организационна структура, иновацията е единствената надежда за решаване на предизвикателства.

Търпение

Търпението е това, което реално тества ангажимента към някаква цел. Пътят към великите цели е винаги труден, но най-добрите лидери разбират кога трябва да се откажат от една цел и кога да продължат да се стремят към нея, въпреки всички съмнения и скептици, които ще срещнат по пътя си.

Стоицизъм

Стоицизмът е в основата на това да приемаме различни ситуации и неуспехи. Емоционалната реакция само може да влоши нещата. Затова добрите лидери обучават умовете си, обмислят и най-лошите сценарии и регулират безполезните, инстинктивни отговори, за да не се стига до фатални решения.

Автентичност

Вярно е, че имитацията е една от най-великите форми на ласкателство, но не и когато става дума за лидерство. От когото и да се учи, каквито и качества да изгражда по пътя си, добрият лидер не губи автентичния си глас, мнение и стил на вземане на решения.

Откритост

Един от най-големите митове е, че добрите бизнес лидери са страхотни визионери с непоколебима решителност да се придържат към своите цели въпреки всичко. Това е глупост. Истината е, че те трябва да са открити, гъвкави и да се коригират при необходимост. Особено във фазата на стартиране на компания, когато се окаже, че планирането е надценено. Целите никога не трябва да бъдат статични. Ангажимент на лидера е да инвестира, да се развива и да поддържа добри взаимоотношения.

Решителност

Много от успешните екипи не са непременно най-талантливите, но пък имат лидер с правилния набор от умения, сила и увереност, който умее да бъде решителен, но и да делегира отговорности. Това невинаги е лесно, но пък винаги се отплаща.

Позитивизъм

За да вървите напред, трябва да създадете култура на оптимизъм в компанията. Ще има много възходи и падения, но с преобладаващ оптимизъм компанията ще върви напред. Това обаче изисква и голяма доза безстрашие. Истински трябва да вярвате, че можете да постигнете и невъзможното.

Щедрост

Основна цел на добрия лидер е винаги да дава най-доброто от себе си. Колективът ще върви напред и ще расте само ако всеки един може да върви напред и поотделно.

Упоритост

За всички хубави неща е необходимо време, заради което всички трябва да бъдат упорити и особено добрият лидер. Той трябва да има желание да стигне там, отвъд всякакви граници, когато другите биха спрели.

Проницателност

Всеки има нужда от малко прозрение, за да може да определи това, което е наистина важно, от цялата информация. Това е като мъдростта – подобрява се с времето, но и трябва да е присъщо за характера на човека.

Комуникативност

Ако хората не са наясно какво очаквате от тях, вината е ваша, че не сте ги изразили. Общуването трябва да е непрекъснато, комуникацията е балансиращ акт. Работата трябва да се третира като сътрудничество. Винаги искаме хората да ни разкажат своите мисли и идеи, затова и работим с тях, но процесът е двустранен.

Отговорност

Много по-лесно е да се прехвърли вината, отколкото да се поеме отговорност. Ето обаче какво значи отговорност – показателен пример е финансовият експерт Лари Робинс. Той признава своя грешка пред инвеститори, а след това открива хедж фонд без такси за управление и изпълнение – нещо нечувано в тези среди. Това обаче е отговорност.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.