Kanaal-ът на промяната

KANAAL_2

В моите очи Kanaal е най-позитивният и спокоен бар в София. Място, където винаги можеш да се отпуснеш, без да се притесняваш от неприятна среща или сцена, от неподходяща атмосфера или от лошо обслужване, което да съсипе вечерта ти.

Kanaal е мястото, което те кара да се чувстваш европеец. Като интериорът, макар и приятно изчистен, е най-малката част от това преживяване. В случая същината е много по-забележителна от хубавата опаковка. Kanaal е барът на младите, но не е младежки. Там ще срещнете и 18, и 70-годишни. Той е място за среща на тези, които търсят различното и промяната, които не са остарели духовно и не са изгубили надеждата, че качеството им на живот е функция от вложените усилия и могат да променят средата към нещо генерално по-добро.

 Преоткриване

Kanaal е микропредприятие, което го отличава от повечето популярни заведения от категорията му в София. Той е семейна фирма на съпрузи - Антония и Любомир Чонос - и за тях представлява едновременно единствено препитание и реализирана мечта да донесат малко от либералния и подреден дух на Ниската земя (както се досещате, Kanaal значи „канал“ на нидерландски) край брега на Перловската река.

И не се подсмихвайте иронично - за разлика в сравнение с криворазбраните български кавър версии на евро-идеи от архитектурата до културата, този път се е получило. Да правиш паралел между Kanaal и типичните местни питейни заведения е точно толкова уместно, колкото между каналите в Амстердам и Брюж и минаващият само на метри от заведението популярен софийски отходен поток: на хартия и двете са река през града, само че съдържанието и предназначението са различни.

Но защо точно Холандия и Белгия? От меланхолия и от убеждение. Антония и Любомир имат близки в тази част на Европа и пътуват често натам. Както и повечето посетили някога спокойните равнини на севера, те са впечатлени от обстановката и решават, че би било чудесно да пренесат поне малка част от нейните елементите в собствената си среда: като се започне от колелата, през вниманието към детайла, интелигентно работещата инфраструктура, спазването на правилата, уважението между хората, толерантността.

Двамата всъщност са специалисти с дългогодишна успешна кариера в рекламния бизнес, работили за някои от най-качествените кампании и най-големите клиенти на пазара тук. Преди няколко години решават да излязат от спокойните води на сигурното си съществуване, за да опитат да създадат нещо свое. Любомир първи напуска работата си, тъй като още отначало със съпругата си преценяват, че нищо няма да се случи, ако поне един от двамата не се занимава целодневно и дългосрочно с осъществяването на проекта. Откакто барът отвори официално преди около две години, Антония също концентрира цялото си време и енергия върху него.

За търсещи

„Идеята бе да направим не поредната питиепродавница, а да променим начина, по който се случва връзката между бизнеса и клиентите. Малко са този тип барове, в който работят самите собственици“, посочва Любомир. Това наистина придава различен привкус на изживяването за посетителя. Двамата отделят голяма част от вниманието си в общуване с клиентите. Не пестят усилия да обясняват на всеки любопитен много интересни детайли за голямото разнообразие от алкохолни напитки, повечето от които няма да срещнете в друг бар в България. А почти зад всяка от тях съществува занимателна история, било то в начина на приготвяне или отлежаване, в произхода, в ритуала на консумиране. Тук ще научите нещо ново, ще се обогатите и никога няма да скучаете, защото не малка част от асортимента се променя динамично. Винаги има нещо откриване – нов провокативен вкус или алкохолна дестинация.

Да вземем например бирата. Липсата на доставчици кара Kanaal да се превърнат в пионери във вноса на много от белгийските бири в страната. Селекцията e техен личен ангажимент, но в Белгия съществуват над 1000 вида бира. В бара стартират с 8 от тях, днес можете да откриете 30-ина, а за двете години от откриването на заведението са представили над 100 различни бири. Така се поддържа интереса на посетителите и се създава нова култура на пиене на бира, която според Любомир не отстъпва по богатство на консумацията на вино. „Защото бирата не е онази жълтеникава течност без вкус и мирис, която е единствено газирана и студена. Бирата може да бъде много различна. Оценяването на това разнообразие става с култивирането на сетивност за това какво ти харесва, а това се случва постепенно с времето, с опитване“, уверен е той.

Където клиентът не е цар

Безпрецедентното вниманието, което ще получите в този бар, обаче, не означава, че ще непременно ще получите всичко, каквото си поискате. Във времена, когато собствениците на заведения са готови на всичко, за да се преборят за още един клиент, включително да нарушат комфорта на останалите, изглежда нелогична позицията на Kanaal да бъде заведение за непушачи, още преди да се появи забраната за пушене на публични места. Тук, макар и да настоявате, няма да ви направят Мохито и няма да ви сервират българска водка. Дори ще ви изгонят, ако се държите грубо.

Превземка? Не. Просто отстояване на концепцията на бизнеса.

Kanaal има позиция. Не сервилничиш към клиентите, а е въпрос на взаимно уважение. На този принцип на отношение между двете страни се създава нещо трето. Това по някакъв начин променя средата. Когато полагаш усилия да пресичаш на зелено, това променя и хората около теб. Промяната на средата е промяна в мисленето, начинът, по който ще виждаш света около теб, начинът по който ще създаваш средата за тези след теб. Това смятам, че е различно тук“, посочва Любомир.

Собствениците вярват, че най-важното за създаването на качествено пространство за социални срещи не са финансите. „Заведенията - това са хората, които ходят там. Направи каквото и да е в едно пространство, ако не събереш правилните хора за конкретната ситуация, значи не си направил нищо“, казват те. Ключов момент в тази стратегия е създаването на устойчиво ядро от посетители, което да расте, макар и бавно: „Успешният работещ модел е когато създаваш ценност и тя бива припозната от съответните потребители. Не сме тръгнали с идеята, че правим заведение еднодневка. Имаме дългосрочни амбиции за мястото. Точно защото това е нашето ново занимание.“

Социалната мрежа

Тази стратегия се отплаща, макар и бавно. „Социалната мрежа Kanaal“ - този етикет получиха от една популярна медиа, може би защото съвсем в началото разчитат основно на широкия си кръг от приятели, но и понеже постепенно барът се превърна в място, където можеш да се запознаеш и комуникираш с изключително интересни хора. „Тук много рядко срещам някой, който не ми е симпатичен или не искам да общувам с него. Дали това може да се каже за повечето заведения? За мен е показателно колко качествена е аудиторията. Това е успех“, смята Любомир.

За радост на двойката, барът им вече е надраснал далеч „приятелския“ си период. Защото да разчиташ на кръга си от познати е почти равносилно на фалит, казват те. Като доказателство за разнообразната публика изтъкват факта, че заведението се посещава от хора на най-разнообразна възраст, а често можете да забележите и едновременното присъствие на хора и дори семейства от различни поколения, без присъствието им да влиза в конфликт. Любопитно е, че Kanaal се посещава и от доста чужденци – в контрапункт на веруюто, че когато някой дойде в България, непременно се отдава на ориенталски страсти. Антония изтъква и най-нагледното потвърждение за постепенния успех на бизнес модела им: контактите в социалните мрежи и отбелязванията на хората във Foursquare и Facebook са нараснали неимоверно. Затова и точно този тип медии са предпочитаният маркетингов инструмент тук. Посетителите на бара са дигитално активни, като това донякъде е свързано с профила на клиентите. По тази причина Kanaal се възползват от поддържането на добра онлайн комуникация с тях– премерена употреба на социалните медии стриктно с информационен акцент, без излишен спам.

Всяко начинание е проекция на хората, които го правят и на тяхното светоусещане. А Антония и Любомир са хора, които си струва да познаваш. „Това се превърна в най-интересното занимание в целия ми живот и същевременно най-трудното“, откровен е той. „Ние сме All in”, признава и тя. Но и двамата не съжаляват, че са направили тази промяна, защото сега са по-близко до реалност, в която повечето от нас си мечтаят да живеят. Реализацията на Kanaal е нагледното доказателство, че и в България може да се изгражда и нормална среда за работа, за общуване, за съществуване.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.