Gameleon превръща създаването на видеоигри в занимание, достъпно за всеки

game2

„Представи си един фантастичен свят, превърни го в игра и се забавлявай в него с приятели“ - това е първото послание, което посетителите виждат на уебсайта на румънската фирма Gameleon. А от компанията са убедени, че наистина могат да превърнат създаването на видеоигри в нещо достъпно практически за всеки, при това не само за забавление, а и когато става въпрос за сериозни бизнес проекти. Това означава, че ако успеят в плановете си, основателите на стартиращата фирма на практика ще създадат един нов нишов пазар, също както потребителите на тяхната система могат сами

да създават въображаеми геймърски светове.

Днес разработката на видеоигри се развива основно в три подсегмента. Първият от тях – този на „премиум“ заглавията – включва водещите проекти в областта като стратегическите игри в реално време StarCraft, WarCraft или Command and Conquer, шутър игрите, сред които изпъква поредицата Call Of Duty, както и състезателни симулатори като Need For Speed. Техните цени са от порядъка на няколко десетки долара, проектите се отличават с изключително сложен геймплей и високо качество на графиката, а за създаването на подобни заглавия са нужни неколкомилионни бюджети. Тук властват гигантите в гейм сектора като издателствата Electronic Arts, Activision Blizzard, Valve и Ubisoft. На другия полюс са безплатните игри, които най-често се играят направо през уеб интерфейс или мобилен телефон, печелят от реклами, не се отличават със своята графика, а геймплеят е сведен до постоянно повтарящи се еднотипни действия. Това обаче не им пречи

също да генерират значителни приходи

на своите създатели. Типичен пример е безплатната игра за мобилни устройства Angry Birds, която превърна финландското студио Rovio от малка софтуерна фирма в корпорация, оценявана на над 2 млрд. щ. долара. Между сегментите на безплатните и на премиум игрите се намира „средното царство“ на т.нар. „freemium” бизнес модел. Той включва проекти, които са достъпни за игра безплатно, но позволяват на играчите да заплащат за определени типове вътре – игрово преимущество. Този модел е най-бързо развиващия се през последните години, най-вече поради ръста при Facebook – игри като FarmVille и MafiaWars, а успехът на подобни проекти принуди дори гиганти като Electronic Arts да погледнат към неговите възможности.

Навлизането на freemium модела, както и на нови платформи за видеоигри, каквито са смартфоните и таблетите, либерализира пазара и позволи на редица малки компании да пускат успешни заглавия, конкурирайки се дори с най-големите играчи в сектора. А платформата на румънската Gameleon има потенциала да допринесе за

засилване на тази либерализация,

давайки на всеки независим екип мощни инструменти за създаване на ролеви игри. Без значение дали планирате да разработите следващия хит при онлайн игрите, или просто ще правите рекламна игра за популяризиране на нов продукт – платформата на Gameleon може да се окаже подходящо решение.

Неотдавна компанията получи финансиране от един от двата български фонда за дялови инвестиции, създадени с пари по JEREMIE – Eleven, a преди няколко месеца екипът обяви на своя сайт и официалното пускане на системата. На практика тя представлява пълноценна „облачна“ платформа, включваща всички инструменти за разработка, публикуване и играене на уеб базирани видеоигри. Проектът, чиито бета – тестове стартираха в края на април миналата година година, беше и сред финалистите на глобалното състезание Intel Global Challenge, което се проведе през октомври 2013 г. в Калифорния. Компанията си тръгна с две награди – за най-добър „пич“ (представяне) и за иновации в сферата на интернет, мобилните технологии и софтуера. Сред призовете, спечелени до момента от младия екип, са още първо място на състезанието за стартиращи предприемачи VentureConnect през май 2012 г., награда за иновации от румънското състезание How To Web 2012, както и първо място в провелия се през миналата година Startup Camp Berlin.

Платформата на Gameleon

е достъпна през интернет, по модела SaaS (Software as a Service – софтуер като услуга), което означава, че тя е достъпна от всякъде, по всяко време и посредством всякакъв браузър. Игрите, които потребителите на системата създават, също се съхраняват в инфраструктура тип „облак“, което не само улеснява достъпа до тях, но и премахва нуждата от скъпоструващо сървърно оборудване, бекъп на информацията и други подобни проблеми. Платформата представлява пълноценен редактор за онлайн базирани ролеви видеоигри с различна степен на сложност. На практика всичко, което тя прави, може да бъде извършено и чрез програмиране на код, но в такъв случай задачи, които с помощта на Gameleon отнемат броени часове или минути, ще трябва да се осъществяват с месеци. При това – от скъпо платени програмисти.

Сред функционалностите на Gameleon са създаването на нови виртуални карти чрез просто прехвърляне на изображения в полето на редактора, всевъзможни обекти, типове препятствия и повърхности, анимации и др. По този начин практически всяка снимка или рисунка може да бъде интегрирана в играта, включително и снимка, направена с камерата на мобилния ви телефон.

Създаването на игрова механика

чрез Gameleon е също толкова лесно, колкото и свързването на две точки с черта. Всичко, което авторът на играта трябва да направи, е да определи какво ще прави даден обект и при какви условия, след което просто да го свърже със съответните събития. Платформата позволява както създаването на т.нар. single player игри (за един участник), със съответните мисии и сюжет, така и разработката на игри от типа MMO (Massively Multiplayer Online) – пълноценни онлайн светове от типа на Ultima Online или World of WarCraft, в които могат да играят стотици геймъри едновременно. Системата за точки и постижения също е добре развита и позволява разнообразни възможности за класиране и награждаване на играещите.

Ако се наложи на пазара, Gameleon може да промени много неща. На първо място платформата ще позволи на хиляди креативни хора – писатели, сценаристи, художници и дизайнери – да дадат живот на своите творения, превръщайки ги в завършени видеоигри. В резултат, гейм пазарът ще се окаже все по-малко зависим от това, който може да си позволи скъпо струващ програмистки труд и успехът ще бъде сведен до това, кой е създал наистина добра история, оригинални герои или визия. Освен това Gameleon ще позволи много по-пълноценното използване на видеоигрите в маркетинга и рекламата, създавайки редица нови възможности за игровизация в представянето на нови брандове и продукти. На практика всяка желаеща организация от сферата на бизнеса, образованието, науката или неправителствения сектор ще може лесно да създаде видеоигра за своите специфични цели, използвайки този мощен инструмент за комуникация с аудиторията си.

Автор: Александър Александров

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.