Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | October 18, 2018

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

E-Commerce 4.0: Как се променя електронната търговия и как да печелим от това

E-Commerce 4.0: Как се променя електронната търговия и как да печелим от това
Miglena Ivanova

На 27 септември в Interpred World Trade Center София се състоя форумът E-Commerce 4.0 – Следващата индустриална революция и как електронната търговия променя В2В.

Водещи експерти коментираха най-новите тенденции в онлайн търговията, развитието на платформите за електронни магазини, плащанията и привличането на клиенти на местния и на чужди пазари.

Секторът на дигиталната търговия се променя и расте с бързи темпове, като мобилните устройства оказват все по-голямо влияние. Продажбите на онлайн търговците растат с бързи темпове. През 2014 г. са били 1,33 млрд. долара, през 2017 г. достигат 2,3 млрд. долара, през тази година се очаква да се увеличат до 2,84 млрд. долара, а през 2021 г. ще са 4,878 млрд. долара според оценки на eMarketor, цитирани от Нора Кальонска, ПР мениджър на OLX и Shedd България.

18% от търсенията онлайн водят до продажба в рамките на 24 часа, подчерта тя.

До края на тази година се очаква 70% от онлайн сделките да се осъществяват през мобилно устройство. Към края на 2017 г. над 2 млрд. потребители на мобилни телефони или таблети са пазарували онлайн. През последните 4 години електронната търговия чрез мобилни устройства увеличава печалбите си с над 300% до 700 млрд. долара през 2017 г.

Мобилното потребление расте заради спада на цената на устройствата, увеличаването на мощността и капацитета им, разпространението на качествен мобилен интернет, ръста на мобилните приложения, сайтовете и платформите, появата на изцяло мобилни платформи, подчерта тя.

Отчита се и все по-голямо въздействие на добавената реалност върху електронната търговия: 40% от потребителите биха платили повече за продукт, ако имаха възможност да го „изпробват“ чрез добавена реалност. 61% предпочитат да пазаруват от магазини с добавена реалност, а 71% биха пазарували по-често при търговци, които предлагат добавена реалност.

С развитието на онлайн търговията все потребители в Европа купуват от електронни магазини в други държави. Възможността компаниите да продават навън през онлайн платформи води до сериозен ръст на бизнесите им, коментира Спиридула Дракопулу, ръководител „Finance&Performance Agencies, Google. Такъв пример е малката словашка компания Ultraplast, която е съживила бизнеса си чрез съвместна работа с Google, както и airBaltics, която значително увеличава продажбите си също благодарение на сътрудничество с Google.

Тя подчерта, че ако даден бизнес предприеме стратегия за разширяване на онлайн продажбите си извън пределите на страната, в която е регистриран и оперира, това трябва да включва избор на правилния пазар, извършване на локализация, проверка на методите на плащане. Важни елементи са също така обслужването на клинети, опредленяне на очакванията на клиентите за обслужването, познаването на марката и т.н.

От макроиикономическа гледна точка България е сред държавите с най-висок икономически растеж в Европа с устойчиво намаляваща безработица и растящи доходи, посочи Мария Цветкова, Продажби и услуги на клиенти, Nielsen България.

От гледна точка на бъдещето на електронната търговия обаче проблемни фактори са намаляващото население и увеличаващата се средна възраст на населението, която в момента достига 44 години.

Цветкова подчерта, че изключително голям потенциал има онлайн търговията на бързооборотни стоки. Очаква се засилване на растежа – 70-80% от купувачите ще пазаруват онлайн в следващите 5-7 години. Така до 2022 г. онлайн търговията на бързооборотни стоки ще достигне 400 млрд. долара глобално, като ще е отговорна за реализацията на 10-12% от продажбите.

В България се купуват основно нови дрехи, инвестира се в почивка и след това се правят спестявания, показват данните от проучване на Nielsen. Все още мнозинството българи – 95%, не купуват онлайн бързооборотни стоки, поради навиците да видят продукта с очите си и притеснението, че продуктът може да не е токлова свеж. Само 2 на сто от българите са купували онлайн хранителни стоки през последния месец, сочат още данните. Най-склонни да пазаруват хранителни стоки онлайн са италианците, докато най-резервирани в това отношение са в Португалия и България.

Основни мотиватори за развитие на онлайн търговията на бързооборотни стоки са по-ниската цена, богатият асортимент, удобството от доставка същия ден, възможността да се върне стоката, както и детайлното описание на продукта – снимки и ревюта и др., а факторите за ръст включват ръст на БВП, по-многобройното население, развитие на инфраструктурата, проникването на банковите сметки, леснотата на правене на бизнес, доверието на потребителите, културата на спестяване и други.

Мартин Богданов, изпълнителен директор на Paysera, разясни подробности за избора на възможности за плащане. Като цяло в различните страни най-предпочитани са различни методи, но най-разпространените са наложеният платеж, банкови преводи, плащане с различни електронни системи и портфейли, с дебитни и кредитни карти.

Предлагането на разнообразни методи на плащане увеличава кръга на клиентите, дават възможност за навлизане на нови пазари, намаляват разходите за всяка поръчка, посочи той.

Що се отнася до използваните платформи за онлайн магазините, Димитър Димитров от Stenik каза, че промяната на използваната платформа и изборът на нова се определя от необходимост, възможности и ограничения. Причини могат да бъдат морално остаряла платформа, обединяване на сайт и магазин, ребрандиране, експанзия в чужбина, неудовлетвореност от обслужващата компания, при продажба на бизнеса, смяна на ERP системата и т.н.

Критериите за избор на нова платформа включват особености на бизнес модела, кой я използва, популярност, функционалност, възможности за локализация, сигурност и т.н.

Габи Шопова, Продуктов мениджър, Takeaway.com, и Драгомир Драганов, специалист по електронна търговия, Mymall.bg/Baby.bg, представиха case study за потребителското преживяване и управлението на продуктови каталози.

Генадий Воробьов, съосновател и ръководител на резултатно ориентирана дигитална агенция Netpeak Bulgaria, представи пет стратегии за увеличаване на продажбите, а Симона Йорданова, Netpeak България, и Петър Владимиров, съдружник в Interacive Share, представиха SEO и UX анализи и Тактики за изграждане на еCommerce бранд: идеи, съвети и примери по време на практическата част.

Официални партньори на събитието са Stenik, Paysera, Baristo, Baldaran.

Форумът се проведе с подкрепата на IAB Bulgaria, Netpeak, Ineractive-share.

Медийни партньори на форума са NetInfo, Vesti.bg, Darik News.

Добави коментар