Търговските центрове в България сред най-динамично развиващите се в Европа

mall-1

България е един от най-динамичните пазари на търговски центрове в Европа. Отдаваемата площ на търговските центрове у нас се очаква да нарастне с 19% през 2014 г. от 735 хил. кв.м в края на миналата година. Това показва проучване на глобалната консултантска фирма за имоти Cushman & Wakefield, представено от стратегическия й партньор в България и Македония Forton.

След като „Панорама мол“ отвори врати на 12 април, в София в строеж са още три нови търговски центъра по данни на Forton, като общата им отдаваема площ е 120 хил. кв.м.

"Глобално инвестиционното търсене расте. В България в момента има краен брой проекти, които ще бъдат завършени, и пазарът до голяма степен е фокусиран върху тях. Но със завършването им международните инвеститори ще имат на разположение относително голям избор от активи, каза Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton. В следващите 12 месеца тези два фактора ще способстват за засилването на интереса към придобиване на водещите търговски центрове.“

„През 2014 г. растежът на икономиката и потреблението ще се ускори според последните прогнози на правителството и на няколко международни финансови институции. Търговските вериги активно търсят площи, за да се възползват, и действат като фактор в подкрепа на строителството“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.

В световен мащаб
по-високите икономически растеж и потребление ще поддържат строителството на търговски центрове до края на 2016 г., смятат експертите от Cushman & Wakefield

Общо 79,4 млн. кв.м търговска площ се очаква да бъдат завършени в този период при 63,9 млн. кв.м през 2012 и 2013 г.

„Строителството на търговски площи обикновено се смята за барометър за прехода на световната икономика от възстановяване към растеж“, каза Мат Уин, главен глобален оперативен директор за търговски площи на Cushman & Wakefield.

Общо 38,3 млн. кв.м се предвижда да бъдат завършени в 1134 нови търговски центъра до края на този година. Основната част от отдаваемата площ ще бъде в Азиатско-Тихоокеанския регион - 22 млн. кв.м, а за периода до края на 2016 г. – 53,3 млн. кв.м, или две трети от цялото ново предлагане на търговски площи в света.

„Азиатско-тихоокеанският регион продължава да бъде ключов пазар за растежа на търговските вериги, тъй като предлага както развити пазари като Япония и Австралия, така и най-големите развиващи се пазари в света“, каза Джеймс Хоуки, директор „Търговски площи“ за региона.

В Европа
до края на 2016 г. се очаква да бъдат завършени 9,7 млн. кв.м, като Централна и Източна Европа ще бъде основната движеща сила на растежа с 69% от новото строителство.

Русия има шанс да излезе на първо място по общи наличности от търговски площи в Европа, ако повечето от проектите бъдат завършени в планираните срокове. В Русия се очакват 2,6 млн. кв.м през 2014 и 2015 г., включително най-големия търговски център в Европа – „Авиа парк“ в Москва (235 000 кв.м).

Инвеститорите в съществуващи търговски центрове също се активизират по данни на Cushman & Wakefield. През първото тримесечие са се продали активи на стойност 37,9 млн. долара, с 42% повече от същия период на 2013 г.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.