Търговията на дребно и услугите подобряват бизнес климата през март

arrow-up

През март 2012 г. общият показател на бизнес климата в България се покачва с 2.3 пункта спрямо равнището си през февруари, в следствие от раздвижване на търговията на дребно и сектора на услугите. Това показват данните от анкета на НСИ, проведена сред мениджъри на компании в областта на промишлеността, строителството, търговията на дребно и услугите.

По отношение на промишлеността, показателят за бизнес климата запазва равнището си от предходните месеци. Въпреки това, според резултатите от проучването, мениджърите са оптимистично настроени за бизнес състоянието на предприятията през следващите месеци, макар и да са резервирани по отношение на ситуацията в момента. Същевременно през  март производствената активност и поръчките от чужбина се свиват, като основните проблеми за развитието на бизнеса в отрасъла продължават да бъдат несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене от страната . По-голямата част от промишлените предприемачи не възнамеряват да повишават продажните цени в бранша през следващите три месеца, показва статистиката.

В областта на строителството, бизнес климатът също е близък до равнището си от февруари. Настоящото бизнес състояние на предприятията се оценява като задоволително или лошо,  а строителната активност -  като свита. Несигурната икономическа среда,  финансовите проблеми и недостатъчното търсене остават основните фактори, затрудняващи дейността в отрасъла, като през март отрицателното им влияние се засилва. В същото време обаче очакванията на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца  и за строителната активност са оптимистични.  Анкетата отчита и намаление на броя на клиентите със закъснения в плащанията. По отношение на продажните цени в строителството няма очаквания за увеличението им през следващите три месеца.

По-оптимистична е картината при търговията на дребно, където е отчетено повишение на индекса на бизнес климата от 2.4 пункта на месечна база поради леко повишените оценки и по-добрите очаквания за бизнес състоянието на предприятията. Регистрира се повишен оптимизъм в прогнозите на търговците за следващите три месеца и по отношение на обема на продажбите и на поръчките към доставчиците. Като основна пречка за развитието на бизнеса в отрасъла мнозинството от предприемачите отново посочват несигурната икономическа среда, като същевременно е отчетен значителен ръст на негативното влияние на фактора „конкуренция в бранша” .

През март съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите” се покачва с 9.2 пункта в сравнение с февруари в резултат от изместването на оценките и очакванията на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията от „по-лошо” към запазване на „същото”. Що се отнася до търсенето на услуги през идните месеци, мениджърите са оптимистично настроени, което ги въздържа от прогнози за съкращаване на персонал. Несигурната икономическа среда продължава да е най-сериозният негативен фактор за предприятията,  следван от факторите  „конкуренция в бранша”  и  „финансови проблеми”.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.