Софтуерните компании подобряват позициите си, нуждаят се от по-добре подготвени кадри

582041_computer_1

Софтуерната индустрия в България продължава да изпитва трудности при намирането на достатъчно качествени специалисти, независимо че дава едни от най-добрите условия на труд и най-високите заплати в страната. Според четвъртото издание на проучването „Барометър на българската ИТ индустрия”, което беше представено от Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ), средно във всяка от компаниите има по осем незаети работни места, а средното време за запълване на отворена позиция е близо два месеца. Това се случва на фона на средна заплата в сектора през 2011 г. от 2388 лв. - ръст от 9% в сравнение с предходната година. Проучването е изготвено в партньорство с консултантската компания GOPA Consultants и в него са участвали 40 компании, членуващи в БАСКОМ и Българската Уеб Асоциация (БУА), повечето от които с мажоритарно българско участие.

Увеличението на заплатите в софтуерната индустрия не е и за сметка на съкращения на нискоквалифицирания персонал. През 2011 г. заетите в технологичните компании, отговорили на запитването, са с 10% повече спрямо 2009 година. Очакванията на половината от участниците в анкетата са за ново увеличение с 10% през 2012 г., а според 1/5 от запитаните ръстът ще е с между 10 и 25 процента.

Поради това БАСКОМ ще настоява образованието и изграждането на „икономика на знанието” да се превърнат в стратегически обществен и държавен приоритет за България. В тази връзка през този месец ще бъдат представени първоначалните изисквания на софтуерната индустрия към българската образователна система.

От БАСКОМ твърдят още, че кризата в софтуерния бранш в България реално се е случила единствено през 2009 г., като обясняват това с факта, че фирмите като цяло са експортно ориентирани и се влияят по-скоро от тенденциите на западните пазари, отколкото на българския. Делът на износа през последната година е 56% от всички продажби, направени от участниците в запитването. През 2009 г. този показател е бил 53 на сто, а през 2010 г. - 52%. Основните дестинации за износ традиционно са Европейският съюз (над 60% от целия износ) и САЩ (над 30% от целия износ). Според представеното проучване, продажбите на софтуерни продукти и услуги от страна на българските компании нарастват с 12% през 2010 г. и с 6% през 2011 г., на годишна база, а повечето участници очакват възходящата тенденция да се запази и през 2012 година. Оптимистичната нотка обаче контрастира с наскоро публикуваните изводи от конкурентното изследване на CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. или по-скоро става въпрос за по-различно тълкуване на цифрите.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.