Потребителите стават все по-големи песимисти

1361706_euro

С 4.3 пункта е намалял общия показател за оптимизма на потребителите през октомври т.г. спрямо равнището си от три месеца по-рано. Това се дължи както на повишаване на песимизма както при оценките на сегашната ситуация, така и на прогнозите им за бъдещето, показва последното изследване на Националния статистически институт НСИ.

Според проучването, доверието на потребителите се понижава както в градовете – с 4.6 пункта, така и в селата – с 4.0.

По отношение на общата икономическа ситуация, мненията на анкетираните са по-неблагоприятни за развитието й през последните 12 месеца. С 4.3 пункта е занижен и оптимизма на прогнозата на потребителите за предстоящата година спрямо юли т.г. По-песимистични в сравнение с юли са и оценките и очакванията на относно промените във финансовото  състояние на техните домакинства.

Оценките за повишението на потребителските цени през последните дванадесет месеца също са по-неблагоприятни в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано, в резултат на което балансовият показател  се повишава с  10.4 пункта. Инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца -увеличение на балансовия показател с 3.3 пункта.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът също  се движи нагоре като,   мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.

В същото време, според по-голямата част от анкетираните настоящата икономическа ситуация в в момента страната е неблагоприятна за спестяване, и надали това ще се подобри през следващите 12 месеца.

От анкетата става ясно още, че потребителите са негативни към купуването на предмети за дълготрайна употреба в настоящата ситуация, нито пък имат намерение да правят разходи за нова кола, жилище или ремонт.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.