Пазарът на IT продукти в България продължава да се свива

market

Проучване на Асбис България отчете, че в рамките на 2011 година IT-пазарът е спаднал с 25% в оборота на продажбите, като при лаптопите свиването е по-голямо отколкото при десктоп машините. Докато при преносимите компютри се наблюдава спад в средната цена, то за настолните машини се наблюдава лек ръст. „Лаптопите се превръщат в заместител на десктоп компютрите, а потребителите купуват настолно PC, когато търсят нишов продукт със силни параметри (за гейминг, професионална графична работа, проектиране и др.). Тази специализация, комбинирана с недостига на твърди дискове в последното тримесечие, увеличава средната цена на десктоп-машините“, обясни Мартин Караколев.

Преди няколко седмици IDC също отчете спад в продажбите на IT продукти през 2011 г. Според техните данни за миналата година РС пазарът в България е спаднал с 16.6%, до нива по-ниски от 2007 г. IDC също посочват, че преносимите компютри са по-засегнати със спад от 18.8%. При настолните компютри спадът е с 10.2%, въпреки че анализаторите посочват, че като цяло търсенето все повече се измества към преносимите компютри.

За сравнение РС пазарът в Централна и Източна Европа нарасна със 7,3% през 2011 г., а повечето страни в региона вече втора поредна година са на ръст.

„Прогнозата за 2012 г. е по-скоро песимистична - коментира Евелин Стоев, старши анализатор в IDC. – Очевидно е, че и домашните потребители, и бизнесът ще започнат да купуват повече компютри след като се уверят, че икономиката еднозначно излиза от кризата. Позитивен сигнал може да даде правителството с ускорено въвеждане на електронно правителство, но все още предстои да видим резултати в тази насока."

„Очакваме спад от поне 15% в IT-сектора у нас и през 2012 година. Това се дължи на все още консервативното потребление, както от страна на компаниите, така и от крайните потребители“, подкрепя скептичните оценки и Мартин Караколев.

(Не)навлизането на таблета

Въпреки че таблетите все по-често се определят като заплаха за лаптопите, в Асбис България не вижда ясно изразена такава вълна. Според тях таблетите наистина достигат 6% до 10% от общия PC пазар. Цифрата не е точна, тъй като все още няма официална статистика от повечето вносители. Но този ръст е реализиран по-скоро за сметка на нетбуците които вече държат само 11% от пазара за сметка на 17% през 2010. Тази тенденция показва, че за момента таблетът е по-скоро допълнителен екран към лаптопа, смятат от Asbis.

На този етап таблетите не оказват сериозно влияние върху продажбите на компютри в България, защото цените им са все още високи за родния потребител, заявяват на свой ред от IDC.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.