Десетте божествени принципа при обслужването на клиенти

customer-Pixabay

Да направим един експеримент: Колко от 10-те божи заповеди можете да си спомните? Опитайте се да ги запишете, или поне ги избройте на пръсти. Успяхте ли да използвате поне един от пръстите на втората ръка? Ако се чудите кои заповеди сте пропуснали, това не е наша работа – можете лесно да проверите в Google.

Ето една интересна идея, ако се каните да направите проучване сред своите клиенти или служители. Клиентите, а и служителите понякога лъжат без да искат, не с умисъл. Не рядко обаче го правят и умишлено, опитвайки се да получат изгода от това.

Група интересни проучвания в поведението на хората показват, че когато на анкетираните лица се предлага първо да си спомнят 10-те Божи заповеди, а след това да дадат отговор на определени въпроси или да извършат дадени дейности, то техните отговори и поведение са много по-честни и откровени. При това конкретното вероизповедание няма значение, важното е, че всички знаят за наличието на тези заповеди, както и основното им съдържание. Според изследователите самото припомняне на едни силни норми за етично поведение повишава нашата честност.

Но да се върнем на темата за обслужването на клиентите. Ако направим асоциация с 10-те Божи заповеди, то естествено можем да започнем с:

„Аз съм Клиентът твой, да нямаш други богове освен мене!“

Изглежда ни много логично, практично и на място казано. Можем да продължим с „Не лъжи (клиента свой)!” Ще срещнем известни затруднения с „Не пожелавай клиента на ближния си!“, но то и в оригиналния вариант онова за „жената на ближния“ не е сред най-стриктно спазваните забрани. При това съдържанието й е силно разводнено с още неща, които да не пожелаваме: нивата на ближния, оселът му, робът му и т.н. Все неща, които съвременният човек трудно може да пожелае.

Честно казано, ако ближният ми е толкова глупав, че се е обзавел с някакво магаре (осел), това си е абсолютно негов проблем и нямаме намерение да се намесваме по какъвто и да било начин.

Нямаме и претенции за божественост, нито за последна инстанция, затова следващите 10 идеи при обслужването на клиентите ги определяме като принципи, а не заповеди.  А за да спазим етиката ще кажем, че само ги преразказваме, а нямаме претенции за авторство. Но толкова много ни допадат повечето от тях, че сме готови да ги приемем като свои.

Техен автор е един успешен предприемач, разработил и защитил своите идеи на практика преди доста време. Е, не чак няколко хиляди години, както при божествените такива, но времето е относителна величина. А от наша страна е добавена само малка адаптация и украса.

Ако искате да ни обвините в дописване на божественото ще кажем, че и 10-те Божи заповеди са дописвани и преписвани многократно и могат да се срещнат в няколко различни варианти.

Кои са десетте божествени принципа при обслужването на клиенти вижте в статията!

Явор Янкулов е дългогодишен автор в сп. Enterprise. За връзка с него вижте тук.

Цялата книга „Витамини за мениджъри“ можете да прочетете тук.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.