България е сред най-активните пазари на хотели в ЦИЕ през 2016 г.

hotel-pixabay

България е сред най-активните пазари на хотели в Централна и Източна Европа през 2016 г., отчита консултантската компания Forton, стратегически партньор за България и Македония на глобалния консултант Cushman & Wakefield.

Сред по-значимите сделки за миналата година са тези за „Гранд хотел България“ в София, „Парадайз бийч“ в Свети Влас както и на хотелите „Обзор“ и „Изгрев“ в Златни пясъци.

Спрямо 2015 г. обемът на пазара нарасна, но в сравнение с предходни години липсват сделки с активи управлявани под международен бранд, отчита компанията.

Освен със сделки, българският хотелски пазар може да се похвали и с по-силен от средния ръст на заетостта и приходът от стаите – със съответно 6,3% и 5,8%. И по двата показателя най-висок ръст отбелязва Братислава.

За тази година от Forton очакват умерена инвестиционна активност. „Предвид предстоящото председателство на ЕС през 2018 г. фокусът на собствениците за момента е по-скоро в подобряване на представянето им и позиционирането им на пазара“, коментира, Явор Костов, мениджър „Капиталови пазари“ във Forton.

Инвестициите в Централна и Източна Европа

Общият обем на инвестициите в хотели в региона достига 1,2 млрд. евро, показват данните на компанията. Спрямо 2015 г. има 66% ръст в обема на пазара при сходен брой сделки. Тогава в региона са регистрирани 45 продажби на обща стойност 700 млн. евро, докато през миналата година сделките са 46.

Австрия е пазарът с най-голям обем хотелски сделки през 2016 г. Те са на обща стойност 800 млн. евро и формират 67% от трансакциите в региона, а най-голямата сред тях е на стойност 200 млн. евро.

На повечето от останалите пазари обемът хотелски сделки е под нивата от предходната година, като най-осезаем, почти двоен, е спадът в Полша. В Чехия придобиванията на хотели формират 18% от общите в Централна и Източна Европа. Най-много от тях са регистрирани в Прага – общо 7 сделки, включително тези за Hilton Old Town, Park Hotel и Chopin Hotel.

Хотелските пазари в региона отбелязват подобрение по всички ключови показатели, отчита още компанията. Ръстът на туристите в страните e довел до покачване на заетостта в хотелите, като тя е надхвърлила дори нивата отпреди кризата.

През 2016 г. средната заетост в хотелите в столиците от Централна и Източна Европа е достигнала 72% при 69% година по-рано. Нараства и средната цена на стая, като през 2016 г. тя е 76,60 евро при 73,60 евро през предходната година, показват данните.

Активността на банките стимулира и инвестициите в нови хотели, като само през 2017 г. се очаква в столиците от региона да бъдат отворени близо 4 хил. хотелски стаи, категория 3, 4 и 5 звезди. Градовете с най-висока активност са Варшава и Будапеща, докато Прага е на другия полюс с ограничен брой нови проекти.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.