Ръстът на онлайн търговията в България изпреварва разрастването в Европа

e-commerce

Темпът на ръст на онлайн търговията в България изпреварва средното за Европа. През миналата година онлайн търговията у нас се увеличава с 14%, а в Европа отчита ръст от 12%.

Все още обаче делът на онлайн търговията у нас е малък. През 2016 г. оборотът на онлайн търговията у нас възлиза на 340 милиона долара, което възлиза на 1,3% от общия обем на продажбите, показват данни, представени на втората годишна конференция на Капитал „Успешни стратегии за електронна търговия”.

В глобален мащаб електронните продажби за 2016 г. се равняват на 2,5 трлн. долара.

Според Евростат 1,3 милиона българи са пазарували онлайн през изминалата година. От тях 61% най-често са купували дрехи. Общо 41% от населението в България използва интернет, за да прави резервации за хотели в България или чужбина. На трето място с 39 % са онлайн покупките на електроника.

Все още по-голям процент от българите (81%) извършват покупката през лаптоп и предпочитат да се разплащат при доставка.

Бързо развитие се очаква да претърпи онлайн пазарът на бързооборотни стоки. Nielsen и FMI (Food Marketing Institute) прогнозират, че до 2025 г. онлайн продажбите на бързооборотни стоки в САЩ ще възлиза на 100 млрд. долара и ще заемат 20% пазарен дял.

Към момента в България онлайн пазаруването в този сегмент от пазара е на стойност около 20 млн. долара, което е 0,1% от общите продажби в сектора. За Западна Европа този процент е 3,9%.

По отношение на начините на доставка участниците в конференцията посочват, че все още най-предпочитан начин на получаване е доставката до вкъщи. Много скоро се очакват иновативни нововъведения, като доставки с дрон, с робот или с хибридни автономни автомобили.

Все по-голяма популярност в Западна Европа придобива начинът на доставка „Click&Collect”, при който потребителят си избира стоки и продукти онлайн, след което посочва точка, от която той самият си ги взима. Този вид доставка е предпочитана предимно за бързооборотните стоки, като се наблюдава непрекъснато разширяване на точките за получаване на доставката.

Потребителят може да си получи покупките от шкафчета в самите магазини, в пощенските клонове и в метростанциите и други места.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.