Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | April 22, 2018

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

Производителите печелят по-малко, но достигат нови пазари чрез търговските вериги

Производителите печелят по-малко, но достигат нови пазари чрез търговските вериги
Мария Черешева

Производителите на храни работят при по-ниска печалба, но вдигат качеството и обема на продукцията си достигат до нови пазари в страната и чужбина в резултат от работата си с големи търговски вериги. Това показва проучване за отношението на българските производители от хранителната индустрия към веригите за модерна търговия, поръчано от търговците. То беше представено на пресконференция, дадена от Сдружението за модерна търговия по повод на „зачестилите опити за виктимизация на професионалните посредници в търговията с потребителски стоки”.

Изследването е проведено от „Маркет линкс” сред 100 фирми от секторите на консервопроизводството, птицевъдството и яйцепроизводството, млекопреработвателна, месопреработвателна и хлебната промишленост.  Според резултатите от него, съвместната работа с веригите е довела до увеличаване на обема на производството на 54% от участниците, до достигане до нови пазари в България при половината от тях, на чужди – при 23%, както и до увеличаване на асортимента при 47% и повишаване на качеството на продукцията при 45%. В същото време обаче, 58% от доставчиците отчитат намалени печалби. 41% от анкетираните посочват, че са снижили цените на продукцията си, а почти половината от тях са разширили асортимента, което безспорно се отчита като промяна в полза на потребителите.

Доставчиците дават като препоръка към веригите да бъдат по-гъвкави, като поемат разходите по промоциите и предлагат по-добри търговски условия. От държавата те искат подпомагане чрез данъчни облекчения, държавна регулация в подкрепя на българските стоки и директно субсидиране.

Представителите на големите търговски вериги излязоха и с позиция относно готвените промени в ЗЗК, които въвеждат санкции за „злоупотреба със значителна пазарна мощ”.

„Министерството на икономиката, енергетиката и туризма разработва проект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, който цели намеса в сделките между търговците, въвежда неопределими правни и стопански основания за тази намеса; не отчита въздействията върху потребителите и доходите и вероятно ще доведе до много и непредвидими отрицателни последици за производителите и потребителите в България”, смятат те.

През март от икономическото ведомство обявиха, че законовите изменения, предвижващи санкции в случаи на „злоупотреба със значителна пазарна мощ”, ще бъдат внесени за гласуване в Парламента към средата на май. До решението се стигна в резултат от продължаващия вече 2 години спор между големите хранителни вериги и техните доставчици. Производителите се оплакват от извиване на ръце от страната на търговците, които, по думите им, ги подлагат на непосилен ценови натиск във вид на задължителни промоции и отстъпки, налагат им всевъзможни такси, забавят плащанията и т.н. Оплакване бе подадено и към Комисията за защита на конкуренцията, която започна разследване срещу 6 търговски вериги за картелни практики срещу доставчиците.

„Ние се опасяваме, че може да се стигне до една необмислена и прибързана свръхрегулация”, посочи председателят на Сдружението и изпълнителен директор на МЕТРО Кеш енд Кери Емилиян Абаджиев. Зад позицията му се застана и председателят на КРИБ Евгений Иванов, който се оплака, че текстът на закона е готвен без участието на най-голямата работодателска организация в България и призова да се изчака приемането на регулации от Брюксел, които страната ни така или иначе ще бъде принудена да приложи.

„Отношенията ни с веригите par excellence са брак по сметка, и мога да кажа всичко друго, но не и че ги обичам. Ползите ни от тях обаче са доста, и няма смисъл да жалим, че не искаме конкуренция от външни стоки – да не бяхме влизали в ЕС тогава”, заяви управителят на „Олинеза” Александър Найденов. Според него, обаче, проблемът е със себестойността на продукцията, като вече изобщо не може да се говори за големи печалби в хранителния бранш. „Ако постигнем 15% рентабилност, ние се радваме”, посочи още той и подчерта, че акцентът е промените в ЗЗК трябва да гарантират, че веригите няма да имат възможност за „чупене на ръце”.

По думите на главния мениджър на „Фикосота” Красен Кюркчиев, веригите са полезни за цялата икономика на България, тъй като пълнят държавната хазна и съкращават пътя на стоките от производителя до клиента, което от своя страна сваля цената. Той допълни, че компанията му успешно работи с вериги в 15 страни, като партньорството му с българските е едно от най-лесните. Мениджърт обаче подчерта, че скоро, с нарастването на пазарния им дял, който може да скочи и до 70%, те ще станат равни по важност с банките, а финансовите институции са силно регулирани. Затова според него регулации трябва да бъдат наложени тогава, когато, търговските вериги минат определен пазарен дял, за да не могат няколко играча да определят правилата.

 

Добави коментар