Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | July 16, 2018

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

По силата на природния закон: Ще успее най-бързият, най-талантливият, най-креативният.

По силата на природния закон: Ще успее най-бързият, най-талантливият, най-креативният.
Мария Черешева

Ако искаш да започнеш иновативен собствен бизнес, не трябва да се плашиш от грешките и да се оставяш те да демотивират. Колкото и да е трудно, тръгнеш ли по пътеката, връщане към ”предишния живот” няма , смята създателят на платформата embrioo.com Рени Попчева. За предизвикателството да развиваш новаторско бизнес решение, промените в корпоративните модели, и най-вече за силата на идеите с Рени Попчева разговаря Мария Черешева

Как се роди идеята за embrioo.com?

Идеята за embrioo.com се роди пред 6 години и то съвсем спонтанно и неочаквано. Тогава работех като мениджър продажби в Данон и като цяло вече имах 14-годишен опит в корпорации. Един ден имахме брейнсторм сесия за това как да увеличим продажбите, в която всеки е добре дошъл даде своите идеи. Обаче, в този форум от 20 души, основно аз давах идеи, и то много идеи. В един момент моят шеф, на доста висок тон, ме разкритикува пред всички с думите ”Рени, спри да   хвърляш идеи във въздуха, можеш да имаш стотици хиляди идеи, но в груб вид нищо няма да стане от тях. Ако имаш някаква добра идея, трябва да дойдеш при мен с цялостна концепция и тогава изобщо имаш някакъв шанс“. Тогава аз се почувствах доста фрустрирана и обидена, защото мислех, че брейнстормингите са точно за това – да ”хвърляш” идеи. Всъщност, това е и първият и последен път, в който съм плакала на работното място. Но за сметка на това, още на първата вечер, след като поразмислих над думите на началника си, разбрах, че той е бил абсолютно прав и че неговата критика всъщност ще ми помогне.

Точно тогава си обещах, че един ден ще успея да помогна на всички хора по света, които са като мен. Хора, които имат много идеи, но нямат пълната експертиза, за да ги докарат сами до концепция. Това беше първото зрънце на зараждането на идеята и чак впоследствие реших това да бъде интернет платформа, в която всеки ще може да качи своята идея и други хора ще му помагат да я разработи, като формират виртуален екип, допълвайки своята експертиза. Така всяка идея има много по-голям шанс да бъде продадена. За тази цел, от другата страна стоят корпорациите, които могат да прегледат идеите, и когато харесат някоя от тях, да я купят.


Защо Ви отне цели 6 години да сбъденете тази своя мечта?

По това време идеята ми изглеждаше абсолютно футуристична и дори налудничава. Тогава никой не можеше повярва, че една корпорация би могла да се заинтересува от идея, която идва от външен човек, а не от неин служител – просто системите бяха абсолютно затворени. Нито пък някой вярваше, че има хора, които биха работили по някой проект доброволно без преди това да им е дадена някаква заплата за това, само с мисълта за евентуална печалба някъде във времето. Аз обаче дълбоко вярвах, че ще дойде моментът, в който системата ще се отвори, защото, в крайна сметка, светът функционира по силата на природния закон. В природата всички имат равен шанс и най-накрая оцелява този, който е по-бърз, по-силен или по-креативен. Не съществуват обаче такива затворени системи, в които всеки да е подвластен на нещо по-горно, на нещо силово. Ето защо имах интуитивното усещане, че светът върви в посока към отваряне, макар и през 2006 г. в България никой да нямаше представа (може би) за понятието crowdsourcing, нито пък за clowd (облачни) технологии. Включително и аз.

Как стигнахте до реалната реализация на своя проект?

В един момент реших да докажа, че не съм толкова луда, колкото смятаха всички. Намерих екип от хора (един индустриален дизайнер, един маркетолог и един специалист по търговски маркетинг), на които предложих една своята идея за Сваровски и поисках от тях да допълнят моята експертиза, за да разработим концепцията, очаквайки, че един ден тя ще се продаде и ще си поделим печалбата. Те веднага се съгласиха, което беше първото потвърждение на моята теза, че има и хора, които биха играли по други правила, биха експериментирали. Но тогава се убедих, че идеята ми ще може да се реализира – щом при първия опит открих трима души, които откликнаха веднага, то значи този ефект можеше да се мултиплицира до милиони хора на световно равнище.

Идеята Ви е революционна. Сблъскахте ли се с някакви сериозни трудности в работата си по нея и кои бяха катализаторите за нейния успех?

Самото изяснаване на концепцията отне около 2 години. Това беше един изключително труден процес, защото, когато откриваш нещо, което не съществува, нямаш с какво да го сравниш. Работиш само на принципа на интуиция, предположения и ”проба-грешка”. Няма откъде да препишеш и това е. Факт е, че сме направили много грешки, но това е част от играта – ако искаш да започнеш нещо иновативно като собствен бизнес, трябва да си готов за много грешки и това в никакъв начин не трябва да те депресира и демотивира. Така минаха още две години и дойде и кризата през 2009-2010 г. Мислейки за това аз осъзнах, че всъщност тя може да изиграе положителна роля за нас. Причината е, че преди кризата фирмите работеха при много големи обороти и не им се налагаше да иновират и да бъдат различни – имахме чувството, че каквото и да направим, продажбите ни се вдигат с 30%. Затова и нямаше нужда да бъдем по-иновативни, по-различни. На втората година от кризата, обаче, след като през първата фирмите бяха фокусирани изцяло върху съкращане на разходите, това вече не беше добра идея и дойде и нашето време със световния бум на т.нар.crowdsource платформи. Точно в този период и Форбс сложи не някой известен милионер като най-ключов човек на корицата си, а заложи на обикновения консуматор –  ти (you). Тогава ние вече бяхме започнали програмирането на нашия сайт и го стартирахме в началото на 2011 г.

Оттогава отбелязвате доста бързо развитие…

Няколко месеца след старта на embrioo с мен се свърза един англичанин, който заяви, че идеята ми е гениална и възпроизвежда точно това, което се случва в реалния живот – от едната страна са хората, които дават идеи и тези, които им помагат да ги доразвият и продадат, а от другата – техните купувачи. Той обаче ни предложи доразвитие – да създадем облачни акунти на самите корпорации, в които един служител на международна компания от Румъния, например, може да даде идея, която да бъде забелязана от офиса на същата тази компания в Англия. Така идеята има много по-голям шанс да бъде забелязана от всички Мениджъри на дадената Корпорация в цял свят, отколкото при традиционния сценарий, при който служителят я споделя само на шефа си. Просто защото ще бъде видяна от много повече хора с различни гледни точки, работещи на различни пазари, за които тя може да се окаже подходяща, и т.н. Така по негова препоръка създадохме тези корпоративни профили. После създадохме и смесени екипи (от служители на компаниите и външни хора) и възможност корпорациите да пускат задания по техни бизнес казуси. Тези задания са два вида – едните са състезания, в които всеки играе индивидуално, а другите конкурси са такива за цялостно развити концепции, създадени от екипи, а не на индивидуални персони. Ето например вчера концепция N211 бе продадена. Тя е плод на труда на четирима души. Така свързахме хората и корпорациите, а малко по-късно дойде идеята да въвлечем и студенти като криейтив членове да участват в екипите със своята експертиза. В разговора ни с представители на английски университет те ни предложиха направо да създадем университетски профили и така да ги свързваме с бизнеса. В реалният живот това се случва, но по-скоро на географски принцип. Например, Coca Cola България би работила с университет в България, докато при нас всеки клон на всяка корпорация може да работи с всеки университет, независимо къде се намира, което, на практика, дава неограничени възможности. Интересното е, че аз стартирах с една моя мечта, която е само една част от embrioo.com. След това много хора участваха в изграждането му със своите идеи, дори не само наши служители. Това са хора, които много са харесали нашата идея и съответно са ни давали своите виждания за развитие.

Колко са Вашите потребители в момента?

Вече работим с 11 университета, 8 от Индия, 2 от Великобритания и два български – Висшето училище за застраховане и финанси и Националната художествена академия. С техните студенти в момента общността е от около 10 000 члена, но очакваме много голямо навлизане от Индия, тъй като местните висши училища имат огромен брой студенти. Корпоративните ни членове в момента са 111, но трябва да се отбележи, че не всички те са от международен мащаб. Имаме и малки местни компании. В момента фрийлансърите са около 1400.

Как успяхте да наберете членовете си?

Първоначално ние бяхме уверени, че трябва да постигнем баланс между лявата и дясната част – между креативните и корпоративните членове. Защото ако имаш 200 хил. фрийлансъра и само две компании, просто няма да има достатъчно купувачи за идеите, които тези 200 000 хора публикуват по своя инициатива и също няма да има достатъчно задания, по които хората да работят, и те биха се разочоровали.  което беше голям риск за нас в дългосрочен план. Ето защо никога не сме набирали членове самоцелно.

Прилагате ли филтър, за да избегнете този риск?

Не, за момента няма никакъв филтър. Решихме да дадем на всичко абсолютно равен шанс да продадат идея или да участват в работата по идея. Държим баланса, намалявайки бюджета за комуникации. При набирането на първите 500-600 члена имахме по-активна кампания и оттогава не сме имали никакви по-специални комуникационни активности.

Тези, които ни намират сами са тези, които най-много ни трябват в началото – най-търсещите, новаторите и най-рисковите играчи.

На какъв принцип реализирате печалба?

Засега профилите на криейтив членовете и университетите са безплатни. За индивидуалните членове имаме планове да пуснем платени премиум акаунти, срещу което те ще получават допълнителни услуги. Що се отнася до университетите, предвидили сме за първите 100 регистрацията да е безплатна, след което и за тях услугата ще стане платена. Корпорациите плащат годишна такса в зависимост от услугите, които използват. Едната от услугите за тях е безплатна – да пуснат собствен бриф, но трябва да предвидят бюджет за наградата на победителя, а ние вземаме процент от тази награда. Така целим да насърчим фирмите да пускат повече брифове, да се отворят, защото именно промяната в начина на мислене е най-трудна. Много често именно първият въпрос, който корпорациите ни задават, е ”Ами ако не получим добра идея? . Тогава им отговарям: Математическата и статистическа вероятност 10000 мозъка да измислят повече и по-добри неща е много по-голяма от тази 10-20 мозъка да го направят, пък било то и професионалсти”  Освен това всички знаем, че който и да е човек, който работи по едно и също нещо вече е ограничен в мисленето си – за мен и embrioo.com важи същото. И в крайна сметка, дори и да не получат добра идея, вероятността за което клони към пълна НУЛА, работата с външните хора, консуматорите ги ангажира, привлича и те стават по-лоялни.”

Бихте ли дали няколко примера за корпорации, с които работите?

Хубавото е, че всички корпорации, с които сме работили досега, са оставали много доволни. В момента работим с Pussy България, компания, произвеждаща нова напитка по идея на млад предприемач с подкрепата на дъщерята и сина на Ричърд Брансън. Свързахме се с тях, за да намерим най-лудия и нестандартен начин да промотираме продукта на българския пазар. Иначе, първият ни корпоративен клиент беше The Coca Cola company, които пуснаха бриф за измисляне на механика на промоционална кампания по време на Олимпиадата, Danone, Uniqa, Media Pro Entertainment. .

В момента в България се изгражда една екосистема на стартиращи предприемачи. Като предприемач, осъществил иновативен  проект, какви съвети бихте дали на други млади компании с идеи, които още се намират съвсем на стартовата линия?

На първо място бих искала да поясня, че ние не сме сайт за предпримачи. При нас идеите намират не инвеститори, а купувачи. Но за нас самите, бидейки предприемачи, конкретно за нашия проект мога да кажа, че нещата бяха много по-трудни, отколкото първоначално очаквахме. Един предприемач, воден от мечти, идеи и ентусиазъм, като че ли си представя трудностите по-скоро на теория. Като тръгнеш по пътеката е доста трудно, но, от друга страна, ако някой ти предложи да се върнеш, няма как да се съгласиш. Това започва да става като наркотик, започва да ти харесва и не можеш да си представиш да се върнеш към ”предишния живот”. Поне аз се чувствам така. Хубавото за България е, че наистина все повече неща се случват, които да улеснят тези хора, дава им се менторство и финансиране, докато когато ние започнахме през 2006 г. нямаше нито плафторми за финансиране, нито crowdfunding, нищо.

Вие използвахте ли финансиране от външни инвеститори?

Аз започнах сама с 2000 лв., след което влязоха още трима души със свой собствен капитал. По-късно се включи още един инвеститор с по-малка сума. Сега  очакваме влизането на по-голям, институционален инвеститор, с което всички казват, че гаражното време за нас приключва и моята страст към експерименти също. Може би аз ще остана в „Експерименталната лаборатория, т.н. Crazy lab”, а някой друг ще ръководи Компанията

Какви са последните новости при вас?

От съвсем скоро стартирахме мобилното приложение embrioo app, което позволява на всеки човек, навсякъде по света, да хване идеята си и да я маркира с един-два реда, за да не я забрави. Ако иска, той може да добави url адрес и снимка. Много идеи се загубват, именно защото ги оставяме за ”някой ден” и впоследствие ги забравяме. Чрез приложението кратките описания на идеите директно се качват на профила на членуващия в embrioo потребител, след което той може да ги рафинира и те да продължат по пътя, който следва нашата платформа.

Втората инициатива, която също старирахме наскоро, е embrioo incubator, чрез който искаме да помогнем на млади хора, които искат да стартират свой бизнес, но нямат идеята. По  проучване на наши колеги от Нови Бизнес Идеи, около 45% от младите искат да се занимават със собствен бизнес, но не знаят какво да правят – дали да отворят фризьорски салон, дали да си направят уебсайт, за какво да е този уебсайт. Така ние решихме, че на този етап в embrioo.com има излишък от идеи и защо ние да не използваме тези идеи, като ги дадем (със съгласието на автора, разбира се) на тези млади хора, които да ги разработят в собствен бизнес.  Шест месеца по-късно оценяваме и решаваме. . Реално, пред тях има три възможности. На първо място, виждаме потенциал, но компаниите все още не могат да се самоиздържат. Тогава ние ще ги свържем с рискови фондове или бизнес ангели, които евентуално да ги финансират. Можем да направим това най-малкото, защото самите се запознахме с много инвеститори, търсейки финансиране за самите нас. При втория сценарий нещата за фирмите са се развили успешно и те могат да се издържат сами. При третия, това е провал или „фалит”, но е и ценен опит за младите да разберат какво се случва в реалността, който остава за цял живот. 

Третата инициатива е да раздвижи още повече мозъците на Креативните хора: акселератор на Креативността. Една от теориите казва, че креативността и нестандартното идват когато успеете да комбинирате неща, които на пръв поглед не могат да се комбинират. И така как работи? Натискате бутон, системата Ви изважда две думи на лотариен принцип, Вашият мозък се опитва да направи връзката и така се ражда нестандартна идея. Ако не успее, натискате отново и отново докато се роди „Вашата Уникална идея, която ще Ви направи богат, известен и щастлив”. Отново математически вероятности  – сигурно е, че през следващите 10 години, поне десет  човека ще станат мултимилионери благодарение на този бутон. Може да сте Вие?

Многократно споменахте, че бизнесът върви към промени, към едно цялостно отваряне. Според Вас, какво представлява една компания на бъдещето?

На първо място, смятам, че в бъдеще компаниите ще имат все по-малко постоянни служители. За сметка на това, ще има все повече фрийлансъри, които работят тогава, когато има необходимост. Например, ние сме общо трима, имаме един служител на трудов договор, но реално embrioo.com е плод на идеите и труда на над 1000 души от целия свят. Те ни намериха сами и ни дават свите съвети напълно безвъзмездно. Трябваше да изпратим презентации за щатски клиенти, които бяха коригирани от наш ментор от САЩ – безплатно.

Другото, в което вярвам е, че скоро ще възникнат виртуални акционерни дружества. Дори смятам, че ние ще пуснем преференциални акции за хора, които вече са членове на embrioo.com, без те да ни дават пари, само защото са пуснали стойностни идеи, които са имали принос за развитието ни.  Ние не сме фиксирани на едно място,обединяваме хора от цял свят, и трябва да има възможност те да трябва да притежават част от embrioo.com. Преди 4 години говорих с адвокат по темата и той ми каза, че това е напълно невъзможно, тъй като поне веднъж в годината трябва да събереш акционерите на едно място. Той ме попита: „Как ще се съберете 1 млн. души от цял свят на едно място?“. А аз му отговорих, че не знам, но съм убедена, че един ден ще го направя. Концепцията за виртуалното акционерно дружество е вече готова и е разработена от студент по финанси от Софийски Университет. Дори вече има апликация за гласуване на акционери онлайн.

Какво е Вашето финално послание към читателите ни?

Работете със страст и се забавлявайте, животът е много кратък, за да сте нещастни и да го губите в гледане на телевизия. Създавайте!

 

 

Добави коментар