Петте най-често срещани грешки на предприемачите според Лес Немети

IMGP2508

 „Истината е, че повечето бизнеси не създават стойност, и в по-голямата част от случаите собствениците не поемат отговорност за неуспешните си бизнеси. Най-първата стъпка към растежа е поемането на отговорност.“ , категоричен е американският консултант и инвеститор Лес Немети. Затова той представи пред участниците във форума My Success – Балкански форум за добри практики 5-те най-често срещани грешки, които предприемачите допускат, и могат да доведат до провал компании с потенциал.

 Ето ги и тях:

  1. The one man show – Човекът-фирма

Това е като карикатура на предприемача, те управялват бизнеса си с желязна ръка, нямат стройна система, назначават и уволняват на своя глава. Това не задължително е лошо, но има ефект върху растежа – много е трудно за такива хора да си осигурят финансиране и клиенти. Освен това, ако нещо се случи с предприемача, бизнесът загива. В цяла Централна Европа е пълно с бизнесмени, които са стартирали своите бизнеси през 90те, но търсят наследници. Това е много трудно, тъй като те налагат авторитарни решения.

  1. Липса на уникалност на бизнес модела или стратегията

Обикновено компаниите, които създават стойност, имат уникално конкурентно предимство - ниска цена (напр. Wallmart), иновативност (напр. фармацевтичните компании, разработващи нови лекарства), или отлично качество (напр. BMW). Ако стратегията ви не е уникална, няма да сте конкурентни!

  1. Липса на цели и амбиции в бизнес стратегията

Когато посетя компания, за да видя в какво състояние е, винаги питам екипа как вижда стратегията на компанията, разказва Немети. Обикновено всички дават различни отговори, в 95% от случаите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) нямат стратегия, тя е в главата на собственика, а в същото време членовете на висшия мениджмът имат напълно различни визии. Всички електрони трябва да се движат в една посока, така е с бизнеса. Ако нямате написана стратегия, как ще знаете накъде се движи бизнеса ви?

  1. Лайфстайл бизнес, често свързван с избягване на данъци

Обикновено собствениците си мислят, че бизнесът служи, за да изпълнява техните цели и интереси. Множество фирми в ЦИЕ купуват скъпи стоки, за да избягват данъци, което отблъсква инвеститорите. Никой чужд инвеститор не иска да влага средства в компания, която избягва данъци. Тези компании губят конкурентоспособност спрямо коректните данъкоплатци.

  1. Не планирате излизането от бизнеса

Повечето собственици, изкачвайки върха, забравят да планират как да слязат от него. Ако собственика не планира наследника си, фирмата е вероятно да не оцелее. Те трябва да си задават въпроса – Какво ще се случи с бизнеса , след като си отида? Този въпрос вълнува дяловите инвеститори – Как да изляза от инвестицията? Те не биха инвестирали в компанията, която не създава стойност на пазара и няма стратегия. Разбира се дали един бизнес е успешен, ако дори и след напускането на собственика, акциите й се продават скъпо.

„Предприемачите са героите на американското общество, те създават компании като Apple, Instagram, която се продаде за 1 млрд. долара на Facebook. Фактът, че те биват боготворени така в САЩ, е доста се различава от отношението в ЦИЕ. Някога в региона интелигенцията е гледала с лошо око на бизнеса, отношението не е било като към хора, които създават стойност за обществото. Сега това също е така, поради корупцията, сенчестата приватизация, и т.н.Това е много тъжно“, коментира Немети.

„Не бих инвестирал в компания, ако не е банкрутирала поне веднъж, защото така цени всеки долар, казва известен американски инвеститор. В Европа, ако някоя компания е фалирала, тя се превръща в черна овца.“, посочи още той.

„Все пак отношението се променя, но се надавам това да стане по-бързо. Както казва Махатма Ганди: Нека ние да бъдем промяната“, завърши инвеститорът.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.