Нийлс Босма: За предприемачеството е важен добрият екип

niels_bosma

Нийлс Босма изследва поведенческите нагласи у хората свързани с предприемачество и иновации в регионален и социален контекст. Той е и съосновател на инициативата за социално предприемачество в Университета в Утрехт. Г-н Босма ще участва в панел Stories of growth на първата GEM конференция у нас. Сп. Enterprise е медиен партньор на събитието.

Г-н Босма, какво е социално предприемачество и какви са неговите потенциални ползи за младите хора? Коя е критичната разлика между предприемачеството и социалното предприемачество?

Социалните предприемачи разпознават, оценяват и използват всяка възможност, за да разрешат проблемите на обществото по предприемачески начин като използват бизнес модела. За социалните предприемачи е ключово да дойдат с готово решение на проблема е приоритет и в основата е „правото на съществуване“. Парите са средството, за да се стигне до края, а не самия край.

Кои са основните характеристики, които трябва да притежава човек, за да стане успешен предприемач?

Има много важни качества, които човек трябва да притежава и те са различни в различните ситуации. Очевидно е, че екпертизата на дадения продукт или услуга са важни. Това, което забелязваме от наблюденията си е, че почти няма успешен предприемач, който да не е имал високи амбиции и цели, когато е започнал. Така че това е много важно качество – абмицията, макар и не чак толкова изненадваща. Следващата черта, която трябва да има един предприемач, е да бъде упорит, за да бъде успешен.  Почти всеки предприемач се е сблъскал със сериозни проблеми по време на работния процес или в по-ранен етап на своята кариера.

Къде се срещат и къде се разминават в съзнанието на хората понятията за иновативност и предприемачество? Трябва ли един предприемач да бъде иноватор, за да бъде успешен?

Иновациите и предприемачерсвото се припокриват до голяма степен. Иновация означава, че нов продукт или услуга са били  успешно представени на пазара. Ако имаш ясно виждане върху предприемачеството (някои всъщност твърдят, че предприемачеството е по дефиниция иновативно), това „припокриване” е почти завършено. Други включват буквално всички стартъпи и самоназначения в тяхната дефиниция за предприемачество. В този случай, припокриването на предприемачество и иновация е всъщност доста малко. Иновативните предприемачи ( тези с иновативна ориентация) невинаги са успешни, но фактът, че преследват своите идеи и цели е изключително важен. Други може и да вземат идеи и да променят техния облик по такъв начин, че иновацията действително се извършва. В същото време обаче предприемачите могат да бъдат много успешни без да бъдат толкова иновативни. Тяхната иновативна час може да е много незначителна, като например прилагане на съществуваща концепция на нов пазар.

Какви са изисквания на днешния бизнес от хората? Как се става успешен лидер?

Мисля, че винаги е ключово да изградиш добър екип. Без добър екип и без да се грижиш за своите служители, да ги слушаш, няма да успееш. Успешните лидери са способни да разработят идеята, която имат, но в същото време да позволят на своите служители да взимат участие  и да създадат свои идеи. Проучването на GEM показва, че служителите на предприемачите не са подценявани. Аз вярвам, че устойчивостта (с екологична и социална стойност) трябва да бъде част от ДНК-то на компанията, за да може в бъдеще тя да бъде успешна (компанията).

Г-н Босма какъв е вашият поглед за предприемачеството и инвестиции за пазар като Европа и в частност България?

Страхувам се, че не мога да добавя много към експертизата на българския екип на GEM тук. Силата на GEM е, че имаме експерти по предприемачество във всички икономики, които са част от консорциума. От това, което чувам предприемаческият дух тук се разраства и в София се изгражда предприемаческата екосистема, която се развива по позитивен начин, наблюдава се голям интерес сред младите хора, по-специално за стартиращи фирми, свързани с ИКТ. Добрите предприемачески модели могат да бъдат за пример и подражание в региона, като инициативата на Мира и Искрен Кръстеви и техният екип – за образователна трансформация и по повече знания по предприемачество в България.

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.