Екипът на Playground Energy създава ток от детските площадки

kids-on-toy-bike-952428-m

Компанията залага на ценности като детското здраве, обучението и екологичното производство на електроенергия.

 Когато си говорим за иновации и стартиращи компании, най-често имаме предвид мобилни приложения, онлайн услуги, видеоигри или други ИТ подсегменти и това съвсем не е случайно. Именно това са сферите, в които една фирма може да постигне значителен ръст без голяма инвестиция. Примерите за компании, зародили се в гараж и достигнали за броени години пазарна капитализация от над 1 милиард долара дават сериозен превес на онлайн услугите. Затова и когато инвестиционният фонд Eleven обяви своята първа кохорта от стартъпи, мнозина бяха изненадани от включването сред тях на Playground Energy, чиито екип създава ...

детски площадки от ново поколение.

Въпреки че не е типичната иновативна стартираща фирма обаче, година по-късно Playground Energy се нарежда сред най-перспективните стартъпи в портфолиото на акселератора, с ясно изразена визия, добри първи резултати и сериозен потенциал за скалиране на бизнеса. Идеята на иновативната фирма е, да използва изразходваната от децата енергия на детските площадки за различни полезни цели – захранване на Wi Fi сигнал, осветление, енергия за зареждане на мобилни устройства и други. Както посочва съоснователят Христо Алексиев на едно от първите представяния на проекта пред публика, в един по-широк смисъл той дори се явява конкурент на онлайн услугите и видеоигрите, защото за разлика от тях се стреми

да изведе децата навън и да ги ангажира с физически занимания.

Убеден, че най-подходящото място за това са детските площадки, като най-старата възможна „игрова платформа“, той наблюдава тяхната еволюция и постепенното навлизане на електрически детски игрушки, в които децата сядат и при пускането на монета, се возят известно време. Те консумират електроенергия, не мотивират децата да извършват физическа дейност, а само да стоят на едно място, родителите трябва да плащат за това, а освен това самите игрушки струват хиляди, обяснява Алексиев. „Помислихме си, не е ли по-добре, ако не плащаме за това,

ако не консумираме енергия, а я произвеждаме

и ако мотивираме децата, да се упражняват, вместо да седят на едно място. А, да – и ако е възможно да струва десет пъти по-евтино“ - разказва основателят на Playground Energy. Така екипът създава първите по рода си игрушки, при които енергията, генерирана от детската игра, може да бъде използвана за полезни цели. Ползите са многобройни – като започнем от борбата със затлъстяването, преминем през екологичното производство на ток и завършим с един принцип, наречен от Алексиев „обучение чрез игра“, който се изразява в това, че децата, използващи площадките на Playground Energy ще имат възможност да научат много неща за създаването на енергия, нейното преминаване от едно състояние в друго, както и

да придобият мислене, отговорно към околната среда.

Година след своето създаване компанията вече отчита първите си резултати. „Новото е, че вече си имаме офис, първи служител и подписахме първите си два договора с клиенти. Предстои ни финализиране на още два – три договора, начало на производството, монтаж на първите ни площадки. Правим и първи стъпки по навлизане и в закритите детски площадки като например тези в моловете“ - споделя пред сп. Enterprise Христо Алексиев, който основава фирмата заедно с Илиян Милинов, един от водещите български специалисти по индустриален дизайн с редица международни награди. Самият Алексиев пък е съосновател на друга много успешна българска фирма – Walltopia, която е международно признат доставчик на стени за катерене. С намирането на първите клиенти на практика фирмата доказва, че бизнес моделът й работи, а потенциалът за ръст е толкова голям, колкото са детските площадки по света. Компанията планира да привлече и спонсори в лицето на всички организации, които биха искали да бъдат асоциирани с безплатната зелена енергия.

Това вероятно обяснява и факта, че след първата първоначалната инвестиция от Eleven, през миналия юни компанията получава и последващо финансиране от 197 000 щ. долара за своето развитие. Христо Алексиев обаче е категоричен, че най-ценното, което екипът му получава от участието на инвестиционния фонд Eleven не са парите, а

връзките и контактите, които акселераторът осигурява на стартъпите от портфолиото си.

Така една иновативна идея, базирана на ценности като детското здраве, обучението на децата и възпитанието на отговорност към околната среда, както и екологичното производство на електроенергия е на път да се превърне в успешен бизнес със сериозен потенциал за излизане на международния пазар. И да докаже, че раздвижването в българската стартъп общност през последните години има реални измерения под формата на новосъздадени успешни компании. „Перспективите пред българската стартъп среда според мен са много добри главно благодарение на двата инвестиционни фонда. Това, което липсва, е голям последващ инвеститор, който да поеме перспективните фирми, излизащи от акселераторите“ - отговаря Алексиев на въпроса, какво е неговото мнение за развитието на стартъп средата у нас. А за нас остава известно чувство на гордост, че много скоро детските площадки, на които ще си играят децата в много други държави по света, може би ще са български.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.