Балкански бизнес

Business_1-623x372

Казват, че бизнесът отива там, където му е изгодно, където има стабилност, перспектива и сравнително малък риск. И независимо от икономическа криза, несигурната политическа ситуация и банковата криза от лятото на 2014 г., страната ни се очератава да бъде източник на стабилност на Балканите.

Тръгвайки от доста неподредена икономика след първите години на промените, България сериозно следваше политиката на подобряване на икономическата среда след кризата през 1996-1997 г. и въвеждането на валутния борд. Всичко това постепенно повишаваше доверите на инвеститорите у нас и така в  периода 2007-2008 г. страната се превърна  в лидер на Балканите в привлечени инвестиции на човек от населението.

И ако за западните инвеститори сме все още рисков пазар, то за съседните балкански държави България  предоставя  благоприятна среда за развитие на бизнеса. Важно е да се каже, че всяка една компания, идвайки у нас, носи своите предприемачески умения и амбиции, ноу-хау, дава поле за изява на бългаски специалисти, разкрива нови работни места, носи конкурентност на пазара...България предлага огромно поле за инвестиции в редица сектори на икономиката , качествена работна ръка, ниски данъци, качествени бизнес и логистични имоти.

Факт е, че като всяка една страна, и нашата има редица негативи като все още лоша инфраструктура, бавна администрация (проблем, който може да се реши след въвеждане на е – правителството), високи нива на корупция, нестабилна съдебна система, малък пазар...Въпреки това обаче макар и малка, страната ни се оказа „спасителен остров” за съседите ни от Гърция.

Местоположението на България – между Румъния, Гърция и Турция е причина страната ни да бъде предпочитан търговски партньор на тези страни, а в чести случаи се явява и спасително място за бизнеси от съседни страни. И ако Гърция е разтърсвана от поредната криза и голяма част от компаниите решават да пренесат дейността си тук, то български фирми обръщат поглед към съседна Румъния, привлечени от по-големия и конкурентоспособен пазар и условията за правене на бизнес.

Двустранните отношения между България и Румъния се развиват доста активно през последните 2-3 години. Стокообменът между двете съседни държави се задържа няколко поредни години около 3,5 милиарда евро, което нарежда Румъния в списъка на Топ 5 търговски партньори на България.

„Двустранната търговска камара България - Румъния (ДТКБР) разполага и оперира с офиси и екипи и в двете държави, което ни позволява да обхванем нуждите както на румънски така и на български компании. Наблюдаваме завишен интерес към региона като цяло и от страна на чуждестранни инвеститори и компании. Затова вярваме, че успехът се крие в сътрудничеството и взаимстването на добри практики и модели”, казва Марияна Хаманова, вицепрезидент на Камарата. По думите й двете държави имат много сходни проблеми, но и заедно с това редица различния, които са довели до различни решения. „За съжаление се познаваме прекалено бегло и това води до дублиране на ресурси и сили, вместо ефективно планиране и развиване на икономиките ни”, казва г-жа Хаманова.

На международно ниво двете държави се споменават заедно, което е предпоставка за общи стратегии и политики. На практика това се оказва доста трудно, особено когато се касае за малкия и среден бизнес. По линия на Дунавската стратегия се случват много проекти, които са ключови за двете страни, но единици са тези, които са координирани и ефективно използвани.

Тепърва, от средата на 2015 се очаква да стартират и програми по линия на Дунавската стратегия, които да подкрепят регионите по Дунава, като сериозен ресурс се предвижда и за България и Румъния. Двете страни имат като граница една от най-дългите отсечки по поречието – регионално развитие, транспорт, туризъм, околна среда, земеделие – това са само малка част от приоритетите, които програмата си поставя. Да не забравяме и Програмата за Трансгранично сътрудничество между България и Румъния, която ще предостави финансов ресурс от 260 милиона евро.

Пoвече за перспективите пред българо - румънския бизнес, както и какви са възможностите за инвестиции от и в Турция и Гърция, четете в новия брой на сп. Enterprise. 

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.